Hjälp med lite extra skam?

Julia Skott skriver idag om en våg som finns med i en produktkatalog med hjälpmedel. Det är alltså hjälpmedel för personer med s k särskilda behov, d v s den riktar sig till personer med en funktionalitet som inte motsvarar normen. Vågen i fråga har ingenting med särskilda behov att göra utan den fungerar på ett sätt som ska vara extra motiverande för den som behöver gå ner i vikt. Jag blir så trött och skrev ett svar till blogginlägget men känner att jag vill publicera det här också:

“Som en av de människor som har behov av hjälpmedel så blir jag arg. Min kropp, precis som många människor med diagnosers kroppar, är ständigt ett föremål för granskning och bedömning. Jag granskas av många människor i vården, av Försäkringskassan och av omgivningen. Läkare sätter poäng på min kropp efter olika skalor, sjukgymnaster skriver observationer och alla i hela världen anses ha rätt att han en åsikt om min kropps duglighet. När jag tittar igenom kataloger och hemsidor med olika hjälpmedel förväntar jag mig en frizon från att bli dömd. Jag förväntar mig saklig information om vilka behov produkterna kan tillgodose men gränsen går där. Det är inte hjälpmedelstillverkares sak att lägga någon värdering i min kropps sätt att vara. Den som har släppt in det här i en hjälpmedelskatalog borde kanske fundera på vilka signaler det sänder till människor med en funktionalitet som avviker från normen.”

Det kan tyckas oskyldigt med en våg men det går aldrig att frikoppla en produktkatalog för hjälpmedel från sin kontext. Personer med en funktionsvariation som inte motsvarar normen är konstant granskade och värderade. Snälla hjälpmedelstillverkare, tänk lite på era slutanvändares livsvillkor.

Lämna gärna en kommentar.

