Hur privilegierad är du?

Jag har alltid sett mig själv som en person som lever med många privilegier eftersom jag t ex är vit, cis och kommer från ett hem med två föräldrar varav en är högutbildad. Nyligen ramlade det här testet in i min facebookfeed och jag gjorde det. Det är alltså 100 frågor som ger en fingervisning om privilegier. Jag fick 39 av hundra vilket var mycket lägre än jag hade trott och texten lyder så här:

You’re not privileged at all. You grew up with an intersectional, complicated identity, and life never let you forget it. You’ve had your fair share of struggles, and you’ve worked hard to overcome them. We do not live in an ideal world and you had to learn that the hard way. It is not your responsibility to educate those with more advantages than you, but if you decide you want to, go ahead and send them this quiz. Hopefully it will help.

Självklart är ett quiz av det här slaget trubbigt. Att mäta fattigdom genom att fråga om en person någon gång har hoppat över en måltid för att spara pengar säger ingenting om huruvida det händer ofta eller har hänt en gång i personens liv. På samma sätt är det stor skillnad att utsättas för hot en gång jämfört med dagligen. Samtidigt är det en viss ögonöppnare och ett intressant sätt att få koll på vad vi tar för givet eller inte tar för givet.

2 thoughts on “Hur privilegierad är du?

  1. Det är ett väldigt amerikanskt test också, vilket gör att man/jag kanske inte alltid svarade på frågorna på rätt test. “Har du någonsin blivit attackerad pga ditt kön?” Ja, jag skulle säga att väldigt väldigt mycket våld män emellan har att göra med idéer om kön och manlighet. I stort sett varje (potentiellt) våldsam konfrontation jag varit (mot min vilja) inblandad i har haft något att göra med att jag inte uppfyllt någon form av bild om någon form av manlighet (eller inte agerat på korrekt sett gentemot någon annans bild av sin egen manlighet). Och jag har liksom jeans, T-shirt och kort hår så det har inte handlat om att jag på något sätt egentligen går att identifiera som någon form av icke-cis. Men det är ju inte det svaret testet var ute efter.

    Like

    1. Som jag skrev så ser jag testet som trubbigt och jag skulle inte använda det som ett mätverktyg för att försöka bestämma vem som är mest eller minst privilegierad. Däremot är frågor av den här sorten ibland bra för att synliggöra saker vi tar för givna, t ex att alltid kunna äta sig mätt eller att behöva ljuga om sin etnicitet. Jag håller med dig om att väldigt mycket våld mellan män handlar om idéer om manlighet och män lider också av rådande föreställningar om maskulinitet.

      Like

Lämna gärna en kommentar.

