Genusperspektiv på vården

För några dagar sedan sprang jag på den här filmen om Genushanden. Det är en modell som har utarbetats vid Skurups vårdcentral för att höja kvaliteten på vården och undvika att gå i genusfällor. Filmen menar att inom fem områden får män och kvinnor olika frågor och olika bemötande. De fem fällor som tas upp är familjesituation, våld, somatisk/psykiatrisk orsak, riskbruk och rehabiliteringsplan.

Själv känner jag igen mig i att somatiska orsaker var det sista som vården tittade på medan familjesituationen fick mycket uppmärksamhet. I filmen menar de att kvinnors livsproblem medikaliseras helt i onödan. Det är en viktig faktor att ta hänsyn till, en ojämställd relation blir inte bättre av antidepressiv medicin. Samtidigt har jag upplevt att vården också gör tvärt om och bortförklarar ohälsa med att “det är ju jobbigt att vara mamma.” Dessutom verkar många ha som utgångspunkt att jag som kvinna sköter merparten av allt hushållsarbete.

Jag tror att verktyg som Genushanden är bra men det kräver en fördjupad diskussion om hur fördomarna om mäns och kvinnors ohälsa kan uttryckas och hur alla som har en annan könsidentitet får plats i den här teorin. Vad har du för erfarenheter? Har du upplevt att vissa aspekter inte får plats pga ditt kön eller någon annan maktaxel, t ex etnicitet? 

 

 

Lämna gärna en kommentar.

