Nya visioner

Världen är så skev. Rasism, sexism och ableism präglar många samhällen och många människor lever under konstant hot om våld. Vården är undermålig, sjukförsäkringen likaså. Utbildningssystemet klarar inte sitt uppdrag och många barn och lärare blir lidande av att skolan är pressad. Men. Det behöver inte vara så här. Det är möjligt att göra världen bättre. I år är det supervalår och vi har chansen att i valrörelsen dirigera om retoriken och ställa de frågor vi vill ha fokus på. Formulera visioner och tvinga fram djupare analyser.

Det är nu det händer. Vad är viktigt för dig i valrörelsen?

2 thoughts on “Nya visioner

  1. För mej känns det som en svår fråga då jag aldrig varit politiskt engagerad. Men jag önskar att man kunde lyfta blicken från politiska gräl och personliga påhopp till att börja med. Men är det något jag skulle önska vore att politikerna på allvar ville gå på djupet i vad det är som gör att vården inte fungerar idag. Och jag skulle vilja att man lyfte behovet av att utveckla arbetsterapeuters roll på många områden. Men som sagt – ingen erfarenhet av politik…så jag kan inte formulera några politiska slagdängor 🙂

    Like

    1. Det är precis det jag också önskar, att den politiska bevakning som gör seriösa försök till analyser fick mer utrymme. I frågan om vården önskar jag verkligen att patientperspektiv kom fram mer, att grälen slutade stanna vid privat mot offentligt utan att många fler aspekter kom fram. Men det är svårt för de patienter som drabbas hårdast har oftast inte möjlighet till det politiska engagemang som som behövs.

      Like

Lämna gärna en kommentar.

