Överstimuleringspanik

Jag minns inte när det hände första gången men jag minns ett tillfälle då jag blev riktigt medveten om att någonting läskigt händer med mig och jag förstår inte vad det är. Förra våren när jag var sjukskriven för min s k sömnstörning skulle jag gå en promenad. Jag hade inte alls förstått hur sjuk jag var eller vad det innebar utan jag var fast besluten att hjärndimman skulle försvinna av lite motion. Jag gick i ett par minuter och upplevde att det var lite ansträngande för huvudet men fortsatte ändå. När jag närmade mig tunnelbanan var det några olika fåglar som satt i ett träd och lät på olika sätt. Det var jobbigt. Så kom tunnelbanan och jag hörde ljudet av hur den bromsade in och då blev det för mycket. Plötsligt visste jag inte var jag var. Jag skakade och det blev grötigt i huvudet och benen blev som spagetti samtidigt som jag fick panik och ville springa hem för att få vara i tystnad. Det kändes som att någon hade dragit ur kontakten och jag kunde inte tänka, inte förstå, inte tolka min omgivning.

Sedan dess har det här hänt flera gånger och idag vet jag att det är en reaktion på att jag blir kraftigt överstimulerad. Livets bilder skriver om det idag och kallar det överstimuleringspanik och det är ett väldigt bra begrepp. Att plötsligt bli blank i hjärnan och fullständigt tappa förmågan att processa och tolka information är riktigt läskigt. Vid sådana tillfällen är termen utbrändhet ganska talande, för just då känner jag mig som att jag bränns sönder inifrån och flyktimpulsen är så oerhört stark. Jag har många gånger fått impulser att hoppa från balkongen eller att bara springa rakt fram trots att jag inte ens vet var jag befinner mig. 

Den här upplevelsen har varit svår att diskutera med de personer jag har mött i vården. Det har tolkats som panikångest (jag har haft PÅ tidigare och då har det inte alls känts så här) eller som att jag vill dö vilket inte alls är fallet. Nu har jag i alla fall ett ord för den här upplevelsen och kanske kan det göra det lite lättare att kommunicera kring vad som händer.

Lämna gärna en kommentar.

